Fastighetsägarregister information

Fastighetsägarregister
En samfällighetsförening ska enligt lag ha ett uppdaterat register över alla fastighetsägare. Detta register ligger till grund för uttaxering av årsavgift m.m. Vårt fastighetsägarsystem hos Vägfas uppdateras varje månad med aktuell information från Lantmäteriet. Tyvärr saknas emailadress och mobiltelefonummer som vi behöver för att kunna kommunicera med er.

I det system som Äskestock samfällighetsförening använder finns också möjlighet för dig som fastighetsägare att ge medgivande till att dina kontaktuppgifter får spridas till övriga medlemmar, t.ex. i ett medlemsregister så att andra grannar enkelt kan nå dig. Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) får föreningen bara distribuera din personliga information efter ditt medgivande. Vid styrelsemötet 12 maj 2018 antogs riktlinjer för Äskestocks Samfällighetsförenings behandling av personuppgifter pga nya Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas. Riktlinjerna  innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen börjar gälla den 25 maj 2018 och ersätter då personuppgiftslagen (PuL).
Här kan du läsa de kompletta riktlinjerna

Klicka här så kommer du till fastighetsägarregistret

Vad är skillnaden mellan fastighetsägarregistret och hemsidan?

Äskestock Samfällighetsförenings hemsida (www.askestock.se) riktar sig både till allmänheten, fastighetsägare och de med koppling till fastighetsägare. På hemsidan publiceras allmän information, men även information bara riktad till fastighetsägare (inloggat läge). På hemsidan registrerar du som fastighetsägare ett konto med vilket du kan logga in och få tillgång till våra Medlemssidor. Detta är dock inte samma sak som det officiella fastighetsägarregistret som vi enligt lag måste upprätthålla. Medlemskap på hemsidan är frivilligt. Men då samfällighetens styrelse använder hemsidan för att kommunicera information bör alla fastighetsägare ha ett konto där.

Om nu din mejladress finns i ditt konto kopplat till hemsidan, varför behövs den då också i fastighetsägarregistret? Tyvärr finns det ingen automatisk koppling mellan fastighetsägarsystemet (Vägfas) och hemsidan så kontaktinformation måste registreras i båda systemen av dig som fastighetsägare. Fastighetsägarregistret används för att skicka ut officiell information till dig som fastighetsägare. Exempel är faktura på årsavgiften, kallelse till årsmöte etc. Detta register används också om styrelsen akut behöver komma i kontakt med enskilda fastighetsägare. Finns inte aktuella kontaktuppgifter registrerade i fastighetsägarregistret blir det svårare för styrelsen att nå dig vid ett brådskande ärende.

Varför ska jag registrera min kontaktuppgifter i fastighetsägarregistret?

Fastighetsägarregistret används för att skicka ut officiell information till dig som fastighetsägare. Exempel är faktura på årsavgiften, kallelse till årsmöte etc. Detta register används också om styrelsen akut behöver komma i kontakt med enskilda fastighetsägare. Finns inte aktuella kontaktuppgifter registrerade i fastighetsägarregistret blir det svårare för styrelsen att nå dig vid ett brådskande ärende.

För att minska administration och spara portokostnader görs medlems- och fakturautskick främst via e‑post istället för vanligt brev.

Varför ska jag registrera ett konto på hemsidan?

Eldningsförbud, vattenbrist, m.m. Det händer allt oftare att styrelsen snabbt behöver informera samfällighetens medlemmar om aktuella händelser som berör vår samfällighet. Styrelsen jobbar aktivt med hemsidan för att sprida information. Detta är det snabbaste sättet för styrelsen att sprida viktig information.

På hemsidan finns också samlad information om vår samfällighet som kan vara bra att ha. Här hittar du kontaktinformation, information om båtplatser etc. Delar av denna information är endast tillgänglig för fastighetsägare och familjemedlemmar (inloggat läge). Du som fastighetsägare uppmanas därför att ansöka om medlemskap på hemsidan. Då får du tillgång till aktuell information på ett snabbt och enkelt sätt. Genom att ange din mejladress när du registrerar ditt konto får du mejl varje gång en notis publiceras på hemsidan.. Ansöker om medlemskap gör du under menyn Registrera konto för medlemskap.

Distribuerar samfälligheten en fastighetsägarförteckning?

Nej det gör vi inte. En medlemslista med kontaktuppgifter  finnas tillgänglig för grannsamverkan i händelse av inbrott eller någon annan akut händelse som kräver kontaktuppgifter och det gäller endast för de som har medgivit detta.